Gibson Les Paul Studio vs. Standard vs. Epiphone Review

Inhoudsopgave:

Anonim

De auteur is een gitarist en bassist met meer dan 35 jaar ervaring als muzikant.

De legendarische Les Paul

Er zijn maar weinig gitaren die populairder zijn dan de Gibson Les Paul. Het instrument is een Amerikaans icoon en het Les Paul-geluid is een drijvende kracht in zowat elk muziekgenre. Ze zijn gemaakt in de VS volgens extreem hoge normen van uitmuntendheid, en Gibsons aandacht voor vakmanschap komt tot uiting in de toon, het uiterlijk en het gevoel van deze geweldige gitaar.

Zo'n elite-instrument is echter niet goedkoop. Een nieuwe Gibson Les Paul Standard kost je veel geld, en dat maakt de gitaar voor veel hobbyisten en opkomende muzikanten onbereikbaar. Vergis je niet: een Gibson is elke cent waard. Maar wat doe je als je simpelweg de munt niet hebt om een ​​Gibson Les Paul te kopen?

Je kunt de Epiphone-route gaan. De Epi Les Paul Standard is een uitstekende gitaar voor het geld en kost slechts een fractie van wat je zou uitgeven aan een Gibson. Maar er is nog een andere optie.

In de jaren 80 besloot Gibson om een ​​versie van de Les Paul te produceren zonder alle bindingen, inlays en andere glimmende dingen die een deel van de kosten van een Les Paul Standard uitmaken. Het resultaat was de Gibson Les Paul Studio, een minder indrukwekkende Les Paul weliswaar, maar toch door en door een Les Paul.

In de loop der jaren is de kwaliteit van de Studio zodanig verbeterd dat het nu een geldige tweede optie is geworden voor gitaristen van elk vaardigheidsniveau. En met ongeveer de helft van wat u zou betalen voor een standaard, is het veel gemakkelijker voor het budget.

Maar de Les Paul Studio heeft nog steeds een behoorlijk prijskaartje, zeker in vergelijking met de Epiphone. Dit stelt veel gitaristen voor een probleem. Geef je het geld uit aan een Gibson Les Paul Standard, bespaar je wat geld en ga je voor de Epiphone, of deel je het verschil en kies je voor de Les Paul Studio?

Gibson Les Paul Studio

Ik denk dat ik vanaf het begin moet zeggen dat ik een grote fan ben van de Les Paul Studio. Dit is een conclusie waartoe ik ben gekomen na drie decennia gitaarspelen en het hanteren van allerlei soorten Les Pauls van zowel Gibson als Epiphone, en ook meer dan een paar exemplaren.

Naar mijn mening is de Les Paul Studio een van de beste waarden die je in de Les Paul-wereld zult vinden. Tegen een prijs van ongeveer de helft van een standaard Les Paul, en iets meer dan het dubbele van wat een Epiphone doet, is hij qua geld stevig geplant in het midden van de Les Paul-controverse.

Dus wat maakt de Les Paul Studio zo waardevol? Om te beginnen is de Studio niet in het buitenland gebouwd in een outsourcingfabriek zoals Epiphones. Dit is een echte in de VS gemaakte Gibson, en dat betekent veel als het gaat om vakmanschap en aandacht voor detail.

In dit artikel zullen we de Gibson Les Paul Studio bekijken en deze vergelijken met de Les Paul Standard en de Epiphone Les Paul in constructie, geluid en waarde.

Ik heb in de loop der jaren vier verschillende Gibson Les Pauls gehad, inclusief mijn huidige gitaar, en ik schat drie of vier Epiphone Les Pauls. Ik kan je vertellen dat de juiste keuze voor jou van veel factoren afhangt, maar deze beoordeling zou je moeten helpen erachter te komen.

Dit artikel is natuurlijk gebaseerd op mijn mening. Beschouw het als een startpunt, van waaruit je je eigen onderzoek kunt doen en je eigen conclusies kunt trekken. En, zoals altijd, kijk op de websites van Gibson en Epiphone voor de nieuwste specificaties van hun producten.

Meer over de Les Paul Studio

Klankhout en constructie

Net als bij een Gibson Les Paul Standard zijn de body en hals van de Studio gemaakt van mahonie en is het bovenblad van esdoorn.

Epiphones hebben ook mahoniehouten body's en halzen en esdoorn toppen, maar ze hebben niet dezelfde hoogwaardige toppen als de Amerikaanse Gibsons. In plaats daarvan hebben de doorschijnende topmodellen een esdoornfineer, dat meer voor het uiterlijk dan voor het geluid is.

Mahonie is een diep, resonerend klankhout en verantwoordelijk voor de Les Paul-grom. Maar zonder de dikkere esdoornkap kan het algehele geluid een beetje modderig worden. Je merkt misschien dat de Epiphone Les Paul niet zo gearticuleerd is als de Gibson Les Paul Studio, en dit is een belangrijke reden waarom.

Heeft de Gibson LP Standard een dikkere body dan de Studio? Dit is een onderwerp van veel discussie, maar over het algemeen, als je twee gitaren uit hetzelfde jaar vergelijkt, zouden ze dichtbij moeten zijn. De Epiphone is een beetje dunner, maar het verschil tussen de Gibson Standard en Studio is niet veel om je zorgen over te maken.

De jaren '50 Les Paul Standard

Van Spinditty

Pickups en elektronica

De Studio gebruikt 490R/498Ts pickups set. Zowel de jaren '50 als '60 Standard gebruiken nu variaties van de Burstbucker pickups. Mijn Les Paul gebruikt Burstbuckers Pro's en ik ben ze heel erg gaan waarderen. Sterker nog, ik zou zeggen dat ze de 490R/498T's hebben overtroffen als mijn favoriete Gibson-pickups.

Beide pickup sets zullen je die dikke, dikke Gibson klank geven waar je naar op zoek bent, en beide hebben de helderheid en punch voor leads, ritme en wat je nog meer van plan bent met je gitaar te doen. Ik hou van de Burstbuckers, maar ik heb nooit klachten gehad over de 490R/498T-set.

Met de basis Epiphone Les Paul Standard krijg je een paar Epiphone Alnico Classic humbuckers. Dit zijn goede pickups op een gitaar in deze prijsklasse, maar ze passen bij geen van beide Gibson-sets. Dit maakt Epiphone niet slecht. Het is gewoon weer een voorbeeld van hoe in de VS gemaakte Gibsons schitteren.

High-end Epiphones zoals de Les Paul PlusTop PRO en Les Paul Custom PRO hebben echter verbeterde ProBucker-pickups. Naar mijn mening, hoewel ze niet op één lijn liggen met Gibson-pickups, steken ze met kop en schouders uit boven de oude Alnico Classics.

De Epiphone Les Paul Standard PlusTop PRO

Fretboardmaterialen

Toetshout van een fretboard is tegenwoordig een gevoelig onderwerp voor Gibson. Zoals veel gitaarfabrikanten hebben ze zich op hun tenen een weg gebaand door een aantal steeds strengere regels voor de invoer van klankhout.

Hoogwaardig palissander is al lang een ingrediënt voor een geweldige klank, vooral als het gaat om fretboards. Maar palissander van hoge kwaliteit wordt steeds moeilijker te vinden en Gibson onderneemt stappen om andere materialen te kopen.

Epiphones gebruiken nog steeds palissander in hun toets, maar dit is niet het rijke, diepe hout dat we een paar jaar geleden zouden hebben gezien in in de VS gemaakte Gibsons. De Gibson LP Standard gebruikt nog steeds hoogwaardig palissander voor zijn toets, althans voorlopig.

Voor de Studio heeft Gibson een paar jaar geleden geëxperimenteerd met een granadillo toets. Wat is in godsnaam granadillo? Ik moest het opzoeken, maar blijkbaar is het een behoorlijk degelijke palissandervervanger die veel van dezelfde kenmerken heeft. Gibson had ook gebakken esdoorn geprobeerd als vervanging voor rozenhout.

Gelukkig zijn ze teruggegaan naar palissander, dus je kunt dezelfde geweldige toets verwachten van een Les Paul Studio en je zou zien in de standaardversie. (Ik merk op dat de toets op mijn 2016 Studio Faded iets dunner lijkt dan die op LP's die ik in het verleden heb gehad.)

Maar wat als je denkt aan een ouder model? De geschiedenis zal de rechter zijn als het gaat om enkele van deze klankhoutexperimenten die Gibson de afgelopen jaren heeft uitgevoerd. Als ze echter niet dachten dat het goed klonk, zouden ze het niet gebruiken, en spelers lijken gelukkiger met de granadillo-toetsen dan met gebakken esdoorn.

Naar mijn mening zou ik de meer directe palissandervervanger van granadillo verkiezen boven gebakken esdoorn. Gebakken esdoorn leek een beetje te fel voor een Les Paul.

Geluid

Dus wat klinkt beter, de standaard of de studio? Kun jij ze uit elkaar houden? Geluid en toon zijn zulke subjectieve dingen. In plaats van mij op mijn woord te geloven, of dat van iemand anders, moet u zelf beslissen. Ga eropuit en speel beide gitaren en kom dan terug en laat me weten wat je ervan vindt in de comments. Welke klinkt beter?

Hoe zit het met de Epiphone? Je weet al dat het niet zo goed zal klinken als een Gibson, maar is het redelijk? Nogmaals, het antwoord op deze vraag hangt af van de smaak van de speler. Voor mij klinkt de Epiphone Les Paul beter dan gewoon redelijk. Het is een goed klinkende gitaar, maar het is gewoon niet eerlijk om het te vergelijken met een Gibson.

Het belangrijkste verschil dat ik hoor met een Epi is gebrek aan duidelijkheid, vooral in lagere noten. We zijn weer terug bij klankhout, en die esdoornkap die ervoor zorgt dat het mahonie niet dreunend aan de lage kant wordt. Maar Epiphones klinken zeker niet slecht, en voor de prijs is hun geluid een koopje. Naar mijn mening behoren ze tot de beste alternatieven voor een Gibson Les Paul die je gaat vinden.

esthetiek

De Gibson Les Paul Standard is een prachtige gitaar. Het doel van de Les Paul Studio was om veel van de mooie delen van de Standard over te slaan en de prijs te verlagen. Daarom noemen ze het de Studio - omdat je het in de studio gebruikt waar niemand weet dat je een lelijke gitaar speelt, en je je mooie Les Paul Standard bewaart voor het podium.

De Les Paul Studio ziet af van de binding rond de body en de toets. Je zult de snelheidsknoppen van Gibson vinden in plaats van de traditionele Les Paul-bedieningselementen. In het verleden had Studios niet de mooie doorschijnende esdoornbladen die je op Standards vindt, in plaats van minder mooie esdoorn en een effen kleurafwerking te gebruiken.

Dat is niet meer waar. Hoewel ik toegeef dat ik de voorkeur heb gegeven aan de effen kleuren, is de Smokehouse Burst-afwerking op de Studio van dit jaar een van de beste bursts die ik denk dat ik in een Studio heb gezien.

Het blijkt dat de Les Paul Studio absoluut geen lelijke gitaar is, en veel spelers (waaronder ikzelf) vinden ze ronduit prachtig. Het is dan misschien geen klassieke Les Paul, maar hij ziet er toch behoorlijk scherp uit..

Hoe zit het met Epiphone? De Epiphone Les Paul doet er alles aan om er goed uit te zien, en hopelijk helpt dat je te vergeten dat het geen Gibson is. Het doet het ook prima, met veel goedkopere methoden om de Gibson Les Paul Standard-look te krijgen.

Epiphones zijn mooie gitaren, en de gemiddelde persoon zal het verschil niet weten tussen een Epi LP Standard en een Gibson. Ze zullen gewoon weten dat je een gitaar speelt die lijkt op andere gitaren die ze op tv zien.

Dat is precies waar Epiphone voor gaat, en een groot deel van wat de Epiphone Les Paul Standard zo'n uitstekende waarde maakt.

Hoe u uw nieuwe Les Paul kiest

Dus hoe kies je tussen de Gibson Les Paul Studio, Standard, Faded en de Epiphone Les Paul? Als je het geld hebt, is je beslissing genomen. Natuurlijk moet je voor de Les Paul Standard gaan. Als je echt het geld hebt, ga dan voor de Les Paul Custom. De Custom is de troef in de Les Paul line-up, maar dat is een onderwerp voor een andere keer.

Als je op zoek bent naar een echte Gibson tegen de laagst mogelijke kosten, ga dan voor de Les Paul Faded. Het is een enorme stap boven een Epiphone voor een relatief klein verschil in contanten. Ik ben opgewonden om te zien waar deze gitaar vanaf hier naartoe gaat, en of het de Studio kan ontslaan als de beste Les Paul die je voor het geld kunt krijgen.

Tot die tijd is de studio de beste, zeg ik nog maar eens. Het is een prachtige gitaar die ongelooflijk klinkt en kost de helft van wat een standaard nodig heeft. Het is een geweldige deal en is een klassieker geworden op basis van zijn eigen verdiensten.

Dan is er nog Epiphone. De Epi LP Standard is een geweldige gitaar voor het geld, maar niet in dezelfde klasse als een Gibson. De Epi Les Paul Custom is een soortgelijk verhaal, alleen mooier. Als je een gemiddelde speler bent of een hobbyist die naast gitaren betere dingen in het leven heeft om geld aan uit te geven, dan is er absoluut niets mis met Epiphone. In veel gevallen is de Epiphone Les Paul echt de beste optie.

Je moet een keuze maken: Gibson Les Paul Studio, Standard, Epiphone Les Paul Standard of de nieuwe Gibson Les Paul Faded? Het is een geweldig probleem om te hebben, en ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen bij het kiezen.

De beste Les Paul?

Opmerkingen

DaveK1661 op 24 november 2019:

Ik heb jaren op een Epi LP100 gespeeld. Zoals Epiphone gaat, is het een low-end gitaar, een echte beginnersbijl. Toen ik besloot om te upgraden, probeerde ik de topklasse Epiphone Customs en een Les Paul 50's tribute. de Epi was werkelijk prachtig, een zeer mooie gitaar voor ongeveer $ 500, het Gibson Tribute-model was ongeveer $ 800. Het is zo uitgekleed als je kunt krijgen in een Les Paul van Amerikaanse makelij, en het is echt zwaar, bijna 9 lbs. Hij is ingesteld met de 490/498 pick-ups en werd geleverd met een superluxe gigbag (geen koffer). Als ik het geluid vergelijk met een Orange Crush 20RT (mijn oefenversterker naar keuze), moest ik voor de Gibson gaan. Gibson klonk voller, helderder, vergeleken met de Epi die voor mij modderig aan de onderkant en blikkerig aan de bovenkant klonk. Ik denk (slechts mijn gok) het verschil is betere elektronica in de Gibson. Sommige mensen zijn geen fans van de 490's, maar voor mij klinken ze geweldig - zeker beter dan wat Epiphone ook gebruikt. Als je op een Les Paul wilt spelen maar krap bij kas zit, raad ik je aan op zoek te gaan naar een goed gebruikt Tribute-model uit 2016 of 2017. Gewoon mijn mening, wilde het even delen.

Gitaar Gopher (auteur) op 19 oktober 2019:

@HalfNoteMan - Ik hou van de richting die Gibson inslaat met de 2019-modellen, maar ik denk dat ze nog een kleine weg te gaan hebben voordat ze veel van de mensen terugwinnen die de afgelopen jaren zijn uitgesteld. Ik denk dat ze zich moeten houden aan hun iconische modellen (met slechts een paar variaties) en de prijs onder controle moeten houden, en ze lijken dit jaar een grote stap in die richting te hebben gezet.

HalfNoteMan op 16 oktober 2019:

Ik hoor graag je mening over de line-up van 2019 van Tribute's, Studio, Classic. De weinige klassiekers die ik persoonlijk heb gezien waren superzware modellen.

Ik overweeg een Tokai die goed gemaakt lijkt te zijn en kwaliteitscomponenten heeft als je over het merk heen kunt komen.

Pedro Cardoso op 25 september 2019:

Hoi,

In mijn laatste bericht, 4 maanden geleden, had ik problemen met het kiezen van de juiste Les Paul Studio voor mij.

De winkel dv247 (muziekwinkel) maakte enorme verkopen op Gibsons en ze hadden de 2016 Studio's voor 722 £, de 2017 voor 779 £ en de 2014 Premium voor 699 £.

Ik zou het motel van 2016 kopen, maar tegen het einde waren alle goedkopere uitverkocht en ik pakte een 2017 voor 779 £.

Ik kocht het in het zwart en wordt geleverd met een bruine harde koffer.

Ik ben er helemaal weg van. Ik weet niet zeker of de gitaar echt de RPP van bijna 1200 £ waard is, maar voor 780 £ denk ik dat ik een heel goede deal heb.

Aangesloten op mijn versterker klinkt geweldig.

Het enige wat ik niet echt leuk vind, is het geluid in single coil modus. Ik verwachtte dat de gitaar een helder geluid zou hebben zoals in een Strat, maar het is erg saai en modderig.

Ik geef echt niets om het splitsen van de spoel; het is iets dat bij de gitaar is geleverd, maar ik zou er niet om vragen.

Ik heb deze gitaar gekocht om de kracht en melodie van Gibson humbuckers te gebruiken. En ze glanzen absoluut.

Gitaar Gopher (auteur) op 29 april 2019:

Hallo Pedro, ik geloof dat de Studio Pro een push/pull-spoelsplitsing heeft en een beetje andere hardware. Ik denk niet dat dat iets voor mij zou uitmaken.

Ik weet niet zeker of de BurstBuckers meer output hebben, hoewel ze in de buurt zijn. (er zijn grafieken waarnaar u kunt zoeken die de relatieve output van Gibson-pickups laten zien). Voor mij klinken ze meer open en hebben ze meer gearticuleerde hoge en middentonen, waardoor het lijkt alsof ze meer output hebben. De 490R/498T klinkt iets donkerder.

Dit is slechts mijn mening. Ik heb Les Pauls gehad met de 490R/498T-set en ik heb momenteel de 2016 Faded met de BurstBuckers.

Wat betreft wat je moet doen, je lijkt de BurstBuckers meer te waarderen, maar je twijfelt aan jezelf omdat je het gevoel hebt dat je de 490R/498T-pickups meer zou moeten waarderen voor de stijl die je speelt. Ik kan je alleen maar zeggen, hoewel ik dol ben op de oudere studio's met de 490R/498T's, ben ik nog nooit teleurgesteld geweest in de BurstBuckers voor metal en hardrock. Zijn de 490R/498Ts "beter" voor hardrock? Meh, misschien, gewoon omdat ze een beetje meer midden / laag gefocust zijn, maar zeker niet genoeg om me er zorgen over te maken.

Dus ik denk dat dat het beste advies is dat ik kan geven. Als je van de BurstBuckers in de Studio Pro 2014 houdt, zou ik me geen zorgen maken dat het de klus voor hardrock zou klaren. Ik heb de mijne door een Marshall DSL of Peavey 6505 geleid en het klinkt geweldig.

Beide zijn geweldige gitaren en ik zou ook moeite hebben om te kiezen. Veel succes met je beslissing!

Pedro Cardoso op 28 april 2019:

Hoi,

Bedankt voor je artikel. Het is een van de beste artikelen over dit onderwerp.

Ik heb wat vragen voor je.

Ik ga een nieuwe Gibson Les Paul Studio kopen en ik vond een geweldige deal een LP Studio 2016 en een andere op een LP Studio 2014 Pro.

Mijn vragen:

1 - Is er, afgezien van de pickups, enig verschil waardoor u de ene boven de andere zou kiezen?

2- In 2011 kocht ik een Gibson Les Paul Worn Brown, die ik 1 jaar later verkocht. Ik hield van de gitaar en de pickups (Burstbucker Pro). Moet ik met de 2014 Pro gaan, omdat deze een Burstbucker pro in de brug heeft?

3- In 2016 probeerde ik een Gibson LP Faded identiek aan degene die ik had en vergeleek het met Gibson LP Tribute 50s die 490R en 498T, zoals de Studio 2016 T.

Vreemd genoeg vond ik de Faded leuker, omdat de burstbuckers veel meer output hadden.

Volgens wat ik heb gelezen, is de 490-serie erg goed voor vervormd en agressief geluid, dus hoe komt het dat de burstbuckers veel krachtiger waren?

4 - Als laatste speel ik graag rock en hardrock. Welke is daar beter voor?

Hartelijk dank voor het lezen hiervan.

Hartelijke groeten,

Pedro

Gitaar Gopher (auteur) op 21 februari 2019:

@Jorge - Ik liep in 2016 een gitaarwinkel binnen met de bedoeling een Epiphone PlusTop PRO te kopen en liep naar buiten met een Gibson LP Studio Faded. Vandaag zou ik niet dezelfde beslissing hebben genomen. 2016 was een geweldig jaar voor de Faded LP's, maar sindsdien zijn ze in prijs gestegen en in benoemingen gedaald.

Als Gibson nog steeds dezelfde Faded Studio produceerde rond dezelfde prijs als in 2016, zou ik het over de Epiphone aanbevelen. Zoals het er nu uitziet, zou ik waarschijnlijk voor minder dan $ 1000 naar Epiphone kijken, en daar is niets mis mee.

Mijn mening natuurlijk.

Jorge Saldaña op 20 februari 2019:

Ik ben dol op het kopen van de les Paul studio fade, maar mijn budget laat me het niet doen Ik hou van de Epi les Paul-standaard voor mijn geld

David Hutchinson op 23 december 2018:

Dit is zo'n kwijlende fanboy-plug. De meeste gewone onwelkome spelers hebben niet een heel magazijn van Les Pauls of Epiphones of de kans om ze te A/Ben zoals je zegt dat je deed. Al deze Gibson BS is gewoon een hype. Ik blijf bij mijn Harley Benton Les Paul-types. In feite is Harley Benton de vriend van de muzikanten die de basiskwaliteiten biedt en een kans voor jou om onderdelen te upgraden en de gitaar je eigen te maken. De gevestigde merken zijn te duur.

Robbe op 07 mei 2018:

De studio's zijn gevoelig voor catastrofale nekproblemen.

Ik heb in de loop der jaren in verschillende "cover"-bands gespeeld en een kleine verscheidenheid aan gitaren gespeeld. Ik ben neergestreken in een koker van Epiphphones.

Mijn belangrijkste gigging-bijl is een sterk aangepaste Genesis. Ik had een op maat gemaakte voorversterker geïnstalleerd die alleen van bovenaf zichtbaar is, gecombineerd met spoelsplitsende pickups kan ik elk geluid krijgen dat ik nodig heb. Ik ben zelfs beschuldigd van nasynchronisatie omdat ik zo extreme klankveranderingen heb aangebracht zonder van gitaar te wisselen.

Toegegeven, iemand die goedkoop een gitaar zoekt, gaat niet nog eens 500 of 600 uitgeven aan het strippen en opnieuw bedraden. Maar voor een beginner die serieus naar buiten wil, zeg ik dat het een veel verstandigere keuze is om 4 of 5 rekeningen op een Epi en nog eens 4 of 5 rekeningen op lef te laten vallen. Vooral omdat je de hals en/of kop 5 of 6 keer moet repareren in de komende 4 jaar in die studio.

En kijk hier eens naar, een paar jaar geleden, toen ik de Genesis opnieuw liet refretten, liet ik ook de toetsinlays vernieuwen met het klassieke Epi two tone type en voegde ik de Epi-bloem toe aan de kop. Dus nu is het uniek.

Dus als ik het allemaal in één keer had gedaan, had ik misschien 3K uitgegeven. Niet slecht voor een ongelooflijk veelzijdige, duurzame en unieke gitaar

Radicale waanvoorstelling op 20 april 2018:

Ik had een Gibson Les Paul-studio uit 1990. De kop was gebarsten en ik heb hem laten repareren. Een jaar later barstte het weer, ik heb het toen weer laten repareren, maar de persoon die het deed deed het niet goed, dus het barstte opnieuw. Op dit punt besloot ik dat ik een back-upgitaar nodig had, dus kocht ik een Epiphone Les Paul Standard Top Pro. Voor $ 600 is deze gitaar geweldig in kwaliteit. Het ziet en klinkt prachtig. De LP Studio-modellen van tegenwoordig zijn qua kwaliteit niet te vergelijken met de 1990 die ik had. Die was IDENTIEK aan een LP-standaard, behalve de decoratieve binding. Dezelfde hardware, pickups, doorschijnende afwerking die de houtnerf laat zien, enz.

Sindsdien heb ik de kop weer laten repareren in de Les Paul studio, en het werd gedaan door de beste gitaarreparateur in de regio. Hij staat er nu vijf jaar en die gitaar klinkt nog net zo goed als op de dag dat ik hem kocht. Ik ben echter erg blij met de Apple ph. Sindsdien heb ik de kop weer laten repareren in de Les Paul-studio en dit is gedaan door de beste gitaarreparateur in de regio. Hij staat er nu vijf jaar en die gitaar klinkt nog net zo goed als op de dag dat ik hem kocht. Ik ben echter erg blij met de Epiphone Standard Top Pro. Hoewel een ervaren muzikant waarschijnlijk enkele verschillen in geluid kan ontdekken, zou ik zeggen dat dit zo dicht mogelijk bij het echte werk komt dat je kunt krijgen. En de verschillen in toon tussen deze en een Amerikaanse versie betekenen niet dat dit slecht klinkt, alleen een beetje anders. Ik zou een Epiphone ten zeerste aanbevelen voor iemand die een Les Paul live wil, maar niet het risico wil lopen zijn Gibson-gitaar van $ 2000 te beschadigen of te verliezen. Dus nu houd ik de Amerikaan thuis en/of in de studio, en de Epiphone die ik meeneem op het podium

Gitaar Gopher (auteur) op 29 juli 2017:

@Eli1109: Als je het budget hebt, is er niets mis mee om te beginnen met een Gibson Les Paul Studio. Het is een geweldige gitaar - klinkt geweldig en is gemakkelijk te bespelen. Geen setup-hoofdpijn zoals bij een gitaar met een gecompliceerde brug, wat een goede zaak is voor beginners. Een beetje zwaar, maar niet erg.

De reden dat ik meestal gitaren in het bereik van $ 200 - $ 300 aanbeveel, is omdat de meeste beginners niet bereid of in staat zijn om $ 1500 neer te tellen op een eerste gitaar.

Maar als je kunt, ga ervoor! Het is een geweldige gitaar.

Eli1109 op 28 juli 2017:

Hoi. Ik weet dat het uiteindelijk aan ieders persoonlijke smaak en budget ligt. Ik zou echter willen vragen, zou je een Gibson Les Paul Studio aanbevelen voor iemand die nog nooit een gitaar of een ander instrument heeft gespeeld en het graag zou willen leren?

Gitaar Gopher (auteur) op 26 februari 2017:

Hallo Chibson. Afgezien van de esthetiek (binding, kleuren, knoppen, enz.) is het meest opvallende verschil de open-coil humbuckers. Dezelfde pickups, maar open-coils hebben de neiging om een ​​beetje heter en misschien helderder te klinken. Ik hoop dat je van je nieuwe gitaar houdt!

chibson op 25 februari 2017:

Ik heb een Les Paul Tribute Gold top 2016. Ik vind dit een geweldige gitaar voor het geld. Ik heb de mijne met 100 korting gekregen, alleen vanwege de 2017-modellen. Ik raad het aan, maar wat is het verschil tussen het en een studiomodel.

Gitaar Gopher (auteur) op 20 november 2016:

Hallo CyberReLoad: Ik hoor veel mensen dat zeggen over klankhout, en ik ben het daar gewoon niet mee eens. Ik weet dat er mensen zijn die beweren experimenten te hebben gedaan, maar ik blijf op mijn oren vertrouwen. Ik denk dat het hout een heel belangrijk ingrediënt is in het geluid van zowel akoestische als elektrische gitaren.

CyberReLoad op 19 november 2016:

het toonhoutdebat is dood. Solid body elektrische gitaren klinken niet veroorzaakt of beïnvloed door hout, het gaat over al het andere, de constructie, de plaatsing van pups/brug/etc. WillsEasyGuitar en Scott Grove op youtube hebben het behoorlijk goed gedaan om toonhout en elektrische solidbody-gitaren te ontmaskeren.

ik geloofde altijd in toonhout, vandaar de hele reden dat ik vroeger een les paul wilde. nu heb ik een les paul en ik vind het geweldig en speel het elke dag, maar ik weet nu dat de karakteristieke geluiden niet uit het hout komen, maar het ontwerp van al het andere..

Gitaar Gopher (auteur) op 12 oktober 2016:

Hallo Rik. Ik heb vorige week net een bericht geschreven over dit onderwerp. IMO, tonewoods doen er zeker toe. Hier zijn mijn volledige gedachten: https://spinditty.com/instruments-gear/Do-Tonewood…

Rick Herron op 11 oktober 2016:

Iets is niet goed hier. Van wat ik heb gelezen, dragen Tone-woods zelf wetenschappelijk niet bij aan het klankkarakter van een elektrische solid-body gitaar. Het uitgangspunt van deze recensie is onjuist, tenzij het tegendeel kan worden bewezen. Het zijn akoestische gitaren die kunnen lijden. De constructie heeft andere belangrijke voordelen, nadelen. Dit argument woedt al jaren en dat is de reden waarom op solide lichamen zoals Fender Strats en Teles, het veranderen van de elektronica, pickups en hardware heeft gezorgd voor de creatie van zoveel Partscaster.

Gitaar Gopher (auteur) op 12 februari 2016:

Hallo TTC12! Ik bezat verschillende studio's uit die tijd en ik ben het ermee eens dat er geweldige gitaren waren. Ze hebben het ontwerp een paar jaar geleden veranderd, maar voor 2016 lijkt het alsof ze zijn teruggegaan naar veel van de functies die die gitaren zo geweldig maakten.

TTC12 op 11 februari 2016:

mijn studio uit 2004 is een geweldige gitaar. Ik heb Custom, Deluxes en Standards gehad - de studio kan met elk van hen hangen. LPJ is ook geweldig. Wil er serieus een van.

Gitaar Gopher (auteur) op 28 mei 2015:

Dat is interessant, Pocono Foothills. Ik vraag me af of Gibson je wat info kan geven als je ze een e-mail stuurt.

John Fisher uit Easton, Pennsylvania op 27 mei 2015:

Ik kocht een Les Paul Studio in 1983. Ik heb er nog nooit een gezien sinds die lijkt op degene die ik heb. Ik heb zelfs geprobeerd op internet te zoeken om te zien of ik een foto kon vinden van een foto die op de mijne lijkt, maar ik kon niets vinden.

Gitaar Gopher (auteur) op 19 april 2015:

Klinkt geweldig Cee! Gefeliciteerd met een geweldige gitaar!

CEe op 18 april 2015:

Ik heb een LP Studio Deluxe II in CaramelBurst….2013. Een man die ik ken (die vroeger bij de Gibson Custom Shop werkte) heeft er net wat aan gewerkt voor mij. Hij was verrast om er een vlammend topje op te zien….na een set-up te hebben gedaan (inclusief een botmoer), zette ik het op tegen een LP Classic uit 2015. De man met de klassieker bood ter plekke $1500 aan (ik betaalde $900)…….Ik heb hem nog steeds :-)

Gitaar Gopher (auteur) op 13 januari 2015:

Misschien, mp. Het onderwerp van wat er werkelijk onder de motorkap van een Epi-lp op de loer ligt, wordt vaak besproken. Epi zegt dat Lp Standards esdoorn tops hebben, dus dat werkt voor mij. Het zijn echter zeker niet de dikke, uitgesneden esdoorndoppen die je op een Gibson zou vinden. Tenzij je het misschien hebt over Epis op het hoogste niveau.

IMP, dit is des te meer reden om een ​​gitaar te spelen waar je van houdt en je geen zorgen te maken over specificaties en reputatie.

mpc op 13 januari 2015:

Je bent mis! Sommige Epi Les Pauls hebben een uitgesneden esdoorn top!

Gibson Les Paul Studio vs. Standard vs. Epiphone Review