Ben jij een gitaarsnob? Waarom uitrusting niet zo belangrijk is als u denkt

Inhoudsopgave:

Anonim

De auteur is een gitarist en bassist met meer dan 35 jaar ervaring als muzikant.

Gear Snobs en Cork Sniffers

Als je gitaar speelt, heb je waarschijnlijk gemerkt dat sommige spelers veel indrukwekkender zijn dan jij. Nee, ik heb het niet over vaardigheid, toon of zelfs songwriting. Ik heb het over hun uitrusting.

Je bent zeker een aantal van deze jongens tegengekomen op gitaarforums. Ze zullen lachen om je Squier, poepen op je Epiphone en je het gevoel geven dat je een zwerver bent als je door een solid-state versterker speelt. Het is duidelijk dat dit elite gitaristen zijn, en wanneer ze hun afkeuring over je uiten, kan dat je echt aan het twijfelen brengen.

Je kunt vier uur per dag oefenen, maar je kunt het maar beter doen op een gitaar met gear-snob-goedgekeurde gitaar, via een buizenversterker via een signaalpad met boetiekpedalen, anders kom je nooit ergens. Erger nog, wie zou je ooit serieus kunnen nemen als je zulke goedkope uitrusting speelt?

Maar voordat u uw kostbare Epiphone Les Paul samen met uw auto en andere wereldse bezittingen verkoopt, zodat u zich een Gibson kunt veroorloven, neem dan even de tijd om dit bericht te lezen. Misschien voel je je uiteindelijk beter over je uitrusting, en misschien zelfs een beetje trots.

Het verschil tussen toonfreaks en gitaarsnobs

Toon is belangrijk en er is geen twijfel dat er een aantal zeer dure gitaren en versterkers zijn die ongelooflijk klinken. Er is niets mis met een klankfreak te zijn, en als je aangepaste gitaren en boetiekuitrusting nodig hebt om je het gewenste geluid te geven, is daar ook zeker niets mis mee.

Persoonlijk, als ik uiteindelijk mijn droom van onbeperkte persoonlijke rijkdom zal verwezenlijken, zal mijn huis vol staan ​​met meer high-end gitaren en versterkers dan het dichtstbijzijnde Guitar Center. Ik ga me er ook niet slecht over voelen! Ik ben dol op gitaren en mijn verlanglijstje ziet eruit als een van die lange rollen die de kerstman bij zich draagt.

Het verzamelen en bespelen van dure gitaren kan erg leuk zijn, zolang GAS maar niet te uit de hand loopt. Maar ik denk niet dat alle dure spullen in de wereld iets zullen betekenen als het gaat om mijn waarde als gitarist. Ik geloof echt dat je geluid over jou gaat, niet over je uitrusting.

Het is oké om een ​​toonfreak te zijn, zolang je de zaken maar in perspectief houdt. Als je merkt dat je op uitrusting vertrouwt om je beter te laten klinken, heb je misschien een probleem. Erger nog, als je op anderen neerkijkt omdat je denkt dat hun uitrusting niet goed genoeg is, ben je uit het oog verloren wat belangrijk is.

Moet je een hoop geld op een gitaar laten vallen om een ​​geweldige klank te krijgen? Vertel me: de onderstaande gitaar heeft een straatprijs van ongeveer $ 250. In feite zijn er veel geweldige gitaren onder de $ 300 die er zijn.

Squier Vintage gemodificeerde Stratocaster HSS

My Guitar-Gear Epiphany

Ik beschouw mezelf als een toonfreak, als ik dat zo zeg. Ik heb mezelf nooit als een versnellingsnob beschouwd, maar als ik erop terugkijk, was ik dat misschien ooit wel. Er was een tijd dat ik mezelf omringde met dure gitaren en versterkers, denkend dat ik dat nodig had om mijn geluid te krijgen. Tegen die tijd speelde ik tenslotte al twee decennia gitaar en wist ik wat ik wilde als het op klank aankwam.

Tegenwoordig speel ik met betaalbare gear en maak ik me veel minder zorgen over wat andere mensen van mijn gitaren vinden. Eerlijk gezegd maakt het me niet uit. Maar toen keek ik waarschijnlijk neer op bepaalde merken gitaren en versterkers. Misschien zelfs een beetje op de spelers die ze gebruikten.

Een paar jaar geleden begon ik van gedachten te veranderen toen ik een lokale jazzband zag optreden. De gitarist speelde een goedkope semi-hollow-body gitaar via een kleine Peavey solid-state versterker. En hij klonk absoluut fantastisch.

Deze man was een uitstekende muzikant die duidelijk in de buurt was geweest. Hij leek niet te denken dat hij duizenden dollars aan uitrusting nodig had om goed te klinken, dus waarom zou ik? Zijn uitrusting was eenvoudig en het hele ding had vervangen kunnen worden voor ongeveer de helft van de prijs van een van de gitaren die ik op dat moment bespeelde.

Daar zit een zekere schoonheid in, vooral als je een optredende muzikant bent. Als uw uitrusting zoekraakt, wordt gestolen of achter in de bestelwagen wordt vernield, kunt u deze eenvoudig vervangen. En je zult niet zo verwoest zijn alsof het je dure Gibson of PRS was geweest.

Er zit ook een schoonheid in het idee dat de geluiden die uit de versterker van deze man komen, helemaal over hem gingen, niet over zijn uitrusting. Hij speelde in wezen via de setup van een newbie. Nou ja, gemiddelde gitaristen in ieder geval. Maar hij had de vaardigheden van een professional.

Uitrusting maakte niet uit. Zijn spel was wat hem zo goed deed klinken.

Van Spinditty

Bekijk de Peavey Bandit, een van mijn favoriete betaalbare solid-state versterkers.

Peavey Bandit 112

Is uitrusting ooit van belang?

Als deze man $ 5.000 aan gitaar en versterker had gespeeld, zou hij dan nog beter hebben geklonken? Misschien, en als je gitaarspel de belangrijkste manier is waarop je eten op tafel zet, zijn dit het soort dingen waar je rekening mee moet houden. Maar de meesten van ons zitten niet op dat niveau. Zelfs de meeste optredende muzikanten kunnen rondkomen met goedkope uitrusting.

Betekent dit dat je je schuldig moet voelen als je dure gitaren kunt betalen en wilt hebben? Echt niet!

Een van de leuke dingen van het zijn van een gitarist is het uitproberen van verschillende gitaren en zelfs het opbouwen van een verzameling coole instrumenten, versterkers en effectpedalen. Ik zie daar niets mis mee. En ik denk zeker niet dat mensen zich slecht moeten voelen als ze een vintage Gibson Les Paul verkiezen boven een Epiphone. Speel waar je van houdt.

Maar ik vind het ook niet eerlijk dat zoveel gitaristen de druk voelen om instrumenten te bespelen die simpelweg buiten hun budget vallen.

Natuurlijk willen versnellingsbedrijven hun waren trappen, en ze zullen doorgaan om hun gitaren er zo smakelijk mogelijk uit te laten zien. Eerlijk gezegd hoop ik dat dat nooit verandert. Ik vind het geweldig om elk jaar het nieuws van Winter NAMM te ontvangen en te zien welke nieuwerwetse ideeën de grote gitaarbedrijven naar buiten gaan brengen.

Veel van deze druk komt echter niet van advertenties, maar van collega-gitaristen. Kijk, natuurlijk klinken sommige gitaren beter dan andere, en hoe verder je komt in je carrière, hoe kieskeuriger je verdient om te zijn over de uitrusting die je geluid krijgt.

Maar het deel waar gitaristen neerkijken op bepaalde ondergewaardeerde gitaarmerken en -modellen moet veranderen. Voor sommige gitaristen zijn goedkopere instrumenten het enige wat ze zich kunnen veroorloven. Anderen zouden zich eigenlijk meer op hun karbonades moeten concentreren dan op hun uitrusting.

Dan zijn er degenen onder ons die de voorkeur geven aan de eenvoud van een goedkope rig, wetende dat ons geluid meer over ons gaat dan over de uitrusting.

De Cork-Sniffer Poll

Hoe u hoogwaardige, betaalbare gitaaruitrusting kunt vinden

Als je op zoek bent naar een gitaar in het bereik van $ 300- $ 500, moet je verstandig zijn. Je kunt en mag verwachten dat een Gibson van $ 2.000 topklasse is als het gaat om kwaliteit en geluid. In de meeste gevallen zult u niet teleurgesteld zijn, en in veel opzichten krijgt u echt waar u voor betaalt.

Maar je kunt ook goedkopere gitaren vinden die in de juiste handen geweldig kunnen klinken. Je moet het gewoon slim aanpakken.

Eerlijk gezegd, dat is een deel van mijn missie hier. Ik schrijf zelden over een uitrustingsstuk dat meer dan $ 1.000 kost, en de meeste gitaren die ik recenseer, bevinden zich in het bereik van $ 500. Ik denk dat als je een hele dure gitaar gaat kopen, je waarschijnlijk geen hulp van mij nodig hebt.

Wie op zoek is naar een goede gitaar voor een betaalbare prijs, moet niet alleen nadenken over welke merken en modellen het beste zijn, maar ook over verschillen in individuele gitaren. De meeste instrumenten en versterkers in deze prijsklasse worden niet in Amerika gebouwd; ze worden in het buitenland of over de grens in Mexico gemaakt.

Dat betekent niet dat ze slecht zijn, maar het betekent wel dat kwaliteitscontrole soms een probleem kan zijn. Koop altijd ergens met een goed retourbeleid.

Opmerkingen

Genade op 30 december 2019:

Ik speel al bijna 6 jaar dezelfde Squier Mini Strat uit 2002 via een Vox Pathfinder van $ 100 en ik ben nooit genoeg onder de indruk geweest van betere uitrusting om te overwegen een dubbeltje uit te geven om te upgraden. Het hebben van een goedkope gitaar is een geweldige manier om te leren hoe je er een kunt aanpassen en aanpassen om beter te spelen, en geen honderden te verspillen aan een betere gitaar als alles wat je nodig hebt een setup is. Het enige dat ik heb gedaan, is er een EVH-signature humbucker in doen, en voor ongeveer 200 $ in totaal speelt het als een droom. Ik weet zeker dat een supermooie fender of gibson een grote voorsprong zou hebben op het gebied van kwaliteit, maar tenzij iemand me er een geeft, zou ik nooit zoveel aan een gitaar uitgeven. De toon ligt in de handen. Als ik niet hou van de manier waarop ik klink, weet ik dat er iets is dat ik moet doen om beter te worden.

Lafayette op 28 november 2019:

Cool artikel. Ik speel ongeveer 20 jaar gitaar en ongeveer 2-3 jaar geleden kon ik me betere, dure versnellingen veroorloven. Omdat ik goed overweg kon met niet zo dure gitaren, versterkers en pedalen, moest ik leren hoe ik mijn rig moest tweaken en er het beste uit halen. Niet met dure apparatuur is het gewoon makkelijker om de tonen te krijgen die ik wil. En als het was voor de ervaring met alle goedkope ass-uitrusting die ik had, zou ik misschien niet zo ervaren en zo goed zijn als ik weet, zowel in het aanpassen van de versnellingen als het spelen zelf. Met goedkope uitrusting moet je ook leren hoe je je gitaar moet instellen en aanpassen om er het beste uit te halen en nu met betere uitrusting is het bijna alsof ik er niet veel moeite voor hoefde te doen om een ​​goede toon te krijgen.

Hoe dan ook, ik denk dat het deel uitmaakt van het leerproces om goedkope uitrusting te hebben en te leren hoe je het potentieel ervan kunt maximaliseren en naarmate je verder komt in je spel en behoeften, krijg je betere uitrusting, elk met zijn eigen tijd.

Het is grappig dat ik destijds niet eens het verschil kon zien tussen een goedkope strat of een MIA-spatbord. Naarmate je je toonvaardigheden ontwikkelt en je oor traint, kun je het verschil merken tussen een goed en een slecht instrument.

Jedi One op 13 augustus 2019:

Ik vond mijn sweet spot in MIM spatborden..

Rus op 14 juni 2019:

Mijn broer is onlangs begonnen met gitaar spelen. Zijn vrouw kocht een Fender Squire Strat voor hem en een goedkope solid-state versterker. Ik kan eerlijk zeggen dat het klinkt als shit vergeleken met een custom shop strat en mooie buizenversterker. Ik ben geen Eric Clapton, maar er is een groot verschil.

RL op 06 februari 2019:

Ik heb een geëlektrificeerde akoestiek van Fender. Het is hun 400ce. Het is goedkoop en het is allemaal laminaat, maar de kwaliteit van de constructie is uitstekend en de volgende speelt als een elektrisch instrument, wat mijn primaire instrument is, dus ik vind het leuk. Ik vind dat zelfs de dure, volledig houten akoestiek stijf kan spelen. In mijn geval vind ik het leuk omdat het voor mij gemakkelijk te spelen is. Ik ben naar binnen gegaan en heb dure gitaren geprobeerd, maar ze zijn moeilijker te bespelen. Klinkt gek, maar er zijn.

joe op 07 oktober 2018:

De reactie van iedereen zou moeten zijn dat ze het te druk hebben met oefenen om zich er zorgen over te maken

Gitaar Gopher (auteur) op 04 september 2018:

@Ed - Ik denk dat het het belangrijkste is om uitrusting te spelen waar je blij mee bent, wat het ook kost. Klinkt alsof je een mooie line-up van gitaren hebt!

Ed Curry op 03 september 2018:

Mijn eerste rig was een Aria lp-kopie en een peavey Black Widow deuce. Toen ik ouder werd en mijn loon steeg, kreeg ik een Explorer, nog steeds met de peavey. Uiteindelijk snap ik het, je spullen maken je geluid niet, jij wel. Ik moest een boot verkopen om creditcards af te betalen die waren gebruikt door met de verkeerde vrouw samen te leven, maar ik zei tegen mezelf dat als ik het moest verkopen, ik er iets voor zou hebben om te laten zien. Ik kreeg een 97 of 98 LP Studio, niet het hoogste, maar wat ik me kon veroorloven voor de 1000 die ik in reserve hield. Door de jaren heen kocht ik er nog een paar, maar niet alles ging in prijs omhoog. De kudde bestaat nu uit een Tex Mex Strat met Lone Star mods, een Ibanez Artcore Semihollow body met Dean Cadillac pickups, de LP met een set Pearly Gates erin, en zelfs een Fender T-Bucket akoestische die er geweldig uitziet en zelfs beter klinkt met een laminaat blad. Punt is dat niet al mijn spullen super high-end zijn en dat vind ik oké.

Joe op 12 april 2018:

Als je een slechte gitaar niet geweldig kunt laten klinken, dan zal een geweldige gitaar je niet helpen.

Gitaar Gopher (auteur) op 02 november 2016:

Hallo Benjamin. Blijf hard oefenen met wat je hebt en maak je geen zorgen over wat iemand zegt. Iedereen begint met een goedkope gitaar, dus er is absoluut geen reden om je te schamen. Terwijl je beter wordt, kun je je centen sparen voor een betere gitaar, maar zelfs dan heb je niet het gevoel dat je iets duurs moet spelen.

De reden om over te stappen naar een beter instrument zou moeten zijn omdat je meer bent afgestemd op een goede klank en het gevoel van een kwaliteitsinstrument, niet om indruk te maken op mensen.

Er is geen haast bij. Wat je nu hebt is prima. U kunt upgraden wanneer de tijd rijp is. Succes en blijf oefenen!

Benjamin op 01-11-2016:

Ik kocht een beginnerspakket voor elektrische gitaar van $ 120 en het werkt, maar ik heb het gevoel dat ik duurdere apparatuur en een betere versterker nodig heb en alles en ik heb er gewoon het geld niet voor, en omdat het zo goedkoop is, hou ik er niet van om het te laten zien omdat ik voel me beschaamd, maar ik weet niet dat ik niet goed ben in gitaar, maar ik ben aan het leren. heb ik iets duurders nodig? de gitaar is een standaard zwart-witte elektrische gitaar en ja.

Gitaar Gopher (auteur) op 20 juli 2016:

Bedankt voor het toevoegen van je mening, Freddie! Ik denk dat eBay prima is als je weet wat je zoekt, maar ik ben het ermee eens dat als je advies nodig hebt, het misschien verstandig is om weg te blijven. Ik heb gemengde gevoelens over de Esteban, etc, gitaren. Ik denk dat alles wat iemand enthousiast maakt om te spelen geweldig is, maar ik denk natuurlijk dat nieuwe spelers het beter kunnen doen met hun eerste instrument als ze een beetje moeite doen om te zoeken.

Freddie Button op 19 juli 2016:

Ik ben het grotendeels eens met wat je hier te zeggen hebt, bravo, maar ik ben het niet eens met het idee dat iemand die meer dan een paar honderd dollar aan een instrument uitgeeft, geen hulp nodig heeft bij het beslissen wat hij gaat kopen!!

1) De verkopers in uw typische muziekwinkel, inclusief de eigenaar of manager, zullen sturen, vleien, subtiliteit suggereren, doen wat ze kunnen om een ​​nieuweling of een onervaren speler weg te krijgen van de G-serie Takamine naar de 4-serie Taylor, het is beschamend, en onlangs was ik er weer getuige van. Ik wilde de klant bijna fysiek van dit roofdier wegtrekken, maar in plaats daarvan legde ik het instrument neer dat ik aan het testen was, verliet de winkel en besloot daar nooit IETS te kopen!

2) Fender, Gibson, Taylor, PRS, noem je favorieten uit het hogere segment, kunnen angstaanjagende gebreken hebben, en ik heb ervaren, getalenteerde, niet-domme mensen zien verbranden door deze bedrijven. Een woord aan de niet zo wijze (en nee, je weet niet wie je bent!) Je Amerikaan gemaakt door magische elven gezegend met speciale vaardigheden door engelen in de gitaarhemel instrument is niet inherent betere kwaliteit dan het instrument gebouwd door ijverige, harde -werkende, gemotiveerde mensen In Vietnam, Mexico, Canada, Japan, etc.

3) Het is jouw geld, jouw tijd geïnvesteerd in het leren spelen, waarom een ​​instrument kopen zonder onderzoek te doen voordat je de verkoper tegenkomt die modewoorden gebruikt om je naar de 2000 dollar te manipuleren, terwijl de 300 dollar gitaar perfect voor je is, en zal al jaren zijn!

4) Vraag een ervaren speler om je te helpen bij het kiezen van een gebruikt instrument, blijf WEG VAN EBAY (evilbay, sleazeball het heet die dingen om redenen) en Craigslist is vaag, maar je krijgt tenminste te zien, het instrument te bespelen … neem die ervaren speler met jou als je het uitcheckt, hetzelfde met pandjeshuizen, waar je je gezond verstand HOOG moet houden, maar edelstenen kunnen worden verkregen.

Houd je hoofd bij je, nieuwere spelers, oh, je muziekleraar helpt je graag bij het kiezen van een geschikt instrument.

Laatste woord … Geen Keith Urban, Geen Randy Jackson, Geen Esteban, dit is allemaal onzin, ze zullen uit elkaar vallen, goedkoop gebouwd, maar ze zijn glanzend en beloven je te laten klinken als gitaargoden. Zeg gewoon neen.

Gitaar Gopher (auteur) op 29 januari 2015:

Bedankt LGP. Ik wed dat je die Harmony net zo liefdevol herinnert als elke andere gitaar die je ooit hebt gehad! Ik weet dat ik zo denk over mijn eerste gitaren, hoe slecht ze ook waren.

stella vadakin van 3460NW 50 St Bell, Fl32619 op 28 januari 2015:

Hey heel goed advies. Ik denk dat vermogen en uitrusting even belangrijk zijn. Ik denk dat je moet kopen wat je je kunt veroorloven. Ik begon niet met Martins, ik begon met een Harmony van $ 35,00. Geweldige naaf. Stella

Gitaar Gopher (auteur) op 08 augustus 2014:

Bedankt Wesman! Ik doe zelf van tijd tot tijd aan gitaarsnobisme, maar ik probeer mezelf erin te wikkelen. Er zijn een aantal echt geweldige gitaren die er zijn en ze kosten niet voor niets veel geld. Het is moeilijk om niet onder de indruk te zijn!

Wesman Todd Shaw uit Kaufman, Texas op 08 augustus 2014:

Ik ben een totale gitaarsnob geweest. Ik denk een beetje dat wanneer iemand investeert in een dure gitaar, ze eerder geneigd zijn om veel te spelen.

Ik heb de afgelopen jaren wat handblessures gehad, waardoor ik veel met gitaren aan het knoeien was … maar in die tijd heb ik een paar goedkope gekocht, de ene heb ik net gekregen en de andere heb ik geërfd - dus nu realiseer ik me dat gewoon een andere gitaar kopen ook een soort van inspirerend is voor zover je er een wilt spelen. Heel goed artikel :)

Gitaar Gopher (auteur) op 18 juni 2014:

Hou je vast aan die Gibsons! Nog erger dan een Guitar Snob zijn, is echt coole uitrusting verkopen en er spijt van hebben! :-)

David Hamilton uit Lexington, KY op 17 juni 2014:

Voordat ik "opgroeide" heb ik geïnvesteerd in een paar Gibson-gitaren. Ik heb ze 15 jaar later nog steeds en ik denk dat ze een goede investering waren. Ik heb al ongeveer 5 jaar geen spullen meer gekocht, dus ik geloof in kwaliteit.

Maar het geluid ligt in jouw handen, uitrusting is slechts een hulpmiddel!

Ben jij een gitaarsnob? Waarom uitrusting niet zo belangrijk is als u denkt