Hoe de achteruitgang van de cd de muziek doodt

Inhoudsopgave:

Anonim

De auteur is een gitarist en bassist met meer dan 35 jaar ervaring als muzikant.

Waarom fysieke muziek ertoe doet

Als je in de jaren '60 een Beatles-fan was, kocht je waarschijnlijk de Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band-plaat toen het voor het eerst uitkwam in 1967. Ik durf te wedden dat veel Beatles-fans nog steeds dezelfde originele albums bezitten waar ze hun centen destijds aan uitgegeven hebben. Het bestaat nog steeds in fysieke vorm, zelfs als het ergens in een doos is opgeborgen. En als je op zoek gaat naar een platenspeler, kun je er nog steeds naar luisteren.

Als je een beetje jonger bent en je was een Beatles-fan in 1980, dan heb je waarschijnlijk Sgt. Peper op cassette. Als je nog jonger bent, heb je het album waarschijnlijk in 1990 op cd gekocht.

Heck, er zijn waarschijnlijk veel mensen die Sgt. Pepper op vinyl, cassette en cd, elke keer dat de technologie veranderde, een upgrade kreeg. Veel exemplaren van elk van die bestaan ​​nog, ergens. Het zijn fysieke dingen die je kunt aanraken en vasthouden.

Maar de volgende generatie die Sgt. Pepper zal dit in digitaal formaat doen. Waar staat die digitale kopie over tien, twintig of dertig jaar? De kans is groot dat het niet zal bestaan, en in ieder geval niet jouw versie die je hebt gedownload.

Van Spinditty

The Beatles zijn één ding, maar hoe zit het met een nieuwe band die vandaag hun eerste album uitbrengt? Als de meeste van hun muziek in digitaal formaat wordt verkocht, waar zullen die albums dan in de toekomst zijn? Het is gewoon niet mogelijk om een ​​verzameling muziek in digitaal formaat jarenlang en decennia vast te houden zoals je zou kunnen met vinyl, cassette en cd's. Als u dit hoopt te doen, bent u afhankelijk van een reeks onwaarschijnlijke variabelen.

Dus wat als ik mijn Sgt. Pepper album wanneer mijn computer ontploft of de technologie verandert, denk je misschien. Er zullen zeker versies zijn van een oud album in nieuwe formaten, net zoals er op cassette en cd waren. Je kunt het gewoon weer kopen.

Je hebt gelijk. Beatles-albums zullen waarschijnlijk tot het einde der tijden in de modernste formaten worden aangeboden, maar dat geldt niet voor alle bands. Het is leuk om te bedenken dat platenmaatschappijen de muziek van een band in nieuwe formaten zouden blijven aanbieden voor iedereen die dat wil, maar als het geld er niet is, zullen ze zeker niet de moeite nemen. Er zullen nummers, albums en hele bands zijn die uiteindelijk volledig verloren gaan in de tijd.

Dat gebeurde ook met andere formaten. Maar het verschil was dat als een band in 1965 een vinylplaat uitbracht en het nooit op cassette of cd werd uitgebracht, er in ieder geval nog exemplaren van de vinylplaat in de buurt zijn. Hoewel sommige zeldzame of oude albums niet langer in welk formaat dan ook worden gedrukt, kunt u, als u er uw zinnen op zet, een oude op eBay kopen of als u geluk heeft bij een verzamelaar.

Dat geldt niet voor digitale muziek. Platenmaatschappijen zullen beslissen welke muziek leeft en sterft op basis van populariteit, wat ze altijd hebben gedaan. Maar zonder fysieke kopieën zullen de fans van toekomstige generaties veel geweldige muziek missen die het niet heeft gehaald. Het zal gewoon weg zijn.

Dit zal vooral fans van meer obscure genres zoals metal, jazz en klassiek hard raken. Als je een casual fan van popmuziek bent, zal het je waarschijnlijk niet schelen. Ik denk echter graag dat het je misschien iets kan schelen, simpelweg omdat het verlies van zoveel geweldige muziek de wereld een slechtere plek zal maken.

Jouw muziek in 20 jaar

Als je vandaag een album in digitale vorm koopt, verwacht je het dan over twintig jaar nog steeds te bezitten? Als dat zo is, rekent u op een aantal vrij onwaarschijnlijke gebeurtenissen. Je moet hopen dat er over twintig jaar nog steeds een programma of service is die het formaat van je muziek afspeelt.

Je zult moeten hopen dat de technologie waarop je het opslaat, levensvatbaar, intact en vrij van virussen blijft, en dat je eraan denkt om alles correct te back-uppen en over te dragen elke keer dat je van computer of apparaat verandert.

Als je je muziek online of in de cloud opslaat, moet je erop vertrouwen dat die services er over twintig jaar zijn, en je moet hopen dat ze geen probleem hebben of van de ene op de andere dag verdwijnen. Je zult moeten hopen dat, als er iets ergs gebeurt, er nog steeds een versie van je muziek beschikbaar is om je verloren exemplaar te vervangen.

Voor alle duidelijkheid: digitale muziektechnologie is een goede zaak. Het is goed voor nieuwe bands, het is goed voor gevestigde bands en het is goed voor de consument. Het maakt het voor iedereen gemakkelijker, en als je een niet-ondertekende band bent, is er nooit een tijd in de geschiedenis geweest dat het zo goed mogelijk was om je muziek bij meer mensen bekend te maken.

Maar het mist een stevig vat, en dat is een groot probleem. We kunnen niet vertrouwen op harde schijven en de alomtegenwoordige "cloudopslag" om onze muziek en cultuur jarenlang of decennia te beschermen. Tenzij dit verandert, zal er over twintig jaar veel muziek zijn die je je herinnert van de afgelopen jaren waar je simpelweg geen toegang meer toe hebt. Het bestaat misschien ergens, in de digitale kluis van een platenmaatschappij, maar voor het publiek is het weg.

Persoonlijk hou ik van het idee dat ik me een band uit mijn middelbare school- of studententijd kan herinneren en toch gemakkelijk hun muziek kan vinden. En voor mij en ik ken vele anderen, gaat het ook om meer dan alleen het audiogedeelte van een album. Ik hou van de albumhoezen, bladeren door de liner notes en songteksten, en alle andere geweldige dingen die bij een cd of album horen. Met digitale muziek is alles weg en dat is echt triest.

Wat kunnen we doen?

Ik liep laatst in een kringloopwinkel rond en bekeek hun planken met tweedehands cd's. Iemand had ooit gedacht dat het een goed idee was om elk van die albums te kopen, maar heeft sindsdien besloten ze niet meer te willen. Dus verkochten ze ze aan de kringloopwinkel, waar een andere persoon ze voor een spotgoedkope prijs kan ophalen. De muziek leeft voort, voor een andere generatie.

Als het digitale albums waren, zou de oorspronkelijke eigenaar ze gewoon hebben verwijderd toen ze er genoeg van hadden. Wat een misdaad. Is er een manier om deze manier van denken te veranderen, en zouden we dat zelfs willen?

In mijn 30+ jaar als muzikant ben ik tot de ongelukkige conclusie gekomen dat het proberen om een ​​logische verandering in de reguliere cultuur te creëren, hetzelfde is als proberen een orkaan te stoppen met een bureauventilator. De overgrote meerderheid van de mensen maakt het gewoon niet uit wat er over twintig jaar zal gebeuren. Als consumenten willen ze wat het goedkoopst en gemakkelijkst is, en in sommige opzichten is dat begrijpelijk. Ze zullen doorgaan met het downloaden van nummers voor een paar dollar per pop en de muziekindustrie zal ze blijven geven wat ze willen. Verwachten dat mensen wakker worden en erachter komen welke schade dit zou kunnen aanrichten, is onrealistisch.

Dus als je iets om muziek geeft, wat kun je dan doen? Voor mij is het antwoord om cd's te blijven kopen totdat er een andere vorm van het fysieke album langskomt. Ik kan ze misschien niet in mijn auto spelen, maar ik heb ze in ieder geval over 20 jaar nog steeds. Net als vinylplaten vandaag de dag, zal er waarschijnlijk nog steeds een manier zijn om ze af te spelen.

Als je ervoor kiest om alleen digitale muziek te kopen, moet je een veilige manier bedenken om deze op te slaan, volledig door jou beheerd. Ik zou een systeem van speciale flashdrives hebben en waarschijnlijk back-ups daarvan. Als het enige exemplaar van de muziek op je telefoon staat, vraag je om problemen.

Wat mijn Jeep betreft, ik zal waarschijnlijk een aantal van mijn cd's omzetten in een digitaal formaat, zodat ik ze tijdens het rijden kan beluisteren. Ik zal ze naar mijn computer moeten downloaden en ze naar flashdrives of SD-kaarten moeten verplaatsen, denk ik.

Dat lijkt allemaal een groot gedoe en iets wat je niet zou moeten doen om alleen in je auto naar muziek te luisteren. Er zou een makkelijkere manier moeten zijn. Zoals, misschien een soort schijf die je gewoon in een speler op het dashboard kunt schuiven. Ja. Iemand zou aan dat idee moeten werken.

Opmerkingen

KCrusty op 31 juli 2020:

Ik heb ook veel cd's … misschien maar een paar honderd of minder. Maar zoals je al zei, als je eenmaal naar een ander formaat bent overgestapt, hoe vaak ga je dan betalen voor de licentie om te luisteren naar wat je al bezit als je al je cd's naar een pc-harddrive kopieert En je naar een nieuwe pc je mediaspeler verhuist heeft een licentie nodig om het te kunnen spelen. als je geen hardcopy hebt, heb je pech. Maar de meeste mensen vinden het niet erg om hun oude collectie te behouden

Jon Meltzer op 10 februari 2020:

Zolang ik bij de bibliotheekverkoop cd's voor $ 1 per stuk kan krijgen omdat alle hipsters ze dumpen voor vinyl, blijf ik ze kopen.

Verdorie, ik herinner me dat vinyl "waardeloos" was. Maar goed dat ik het grootste deel van de mijne toen heb bewaard, zodat ik het nu kan doorverkopen :-)

Soaceman555 op 30 november 2019:

Ik hoop dat cd's blijven voortbestaan. Misschien in de vorm van vinyl. Ze maken nog steeds platenspelers. Hopelijk maken ze nog cd-spelers. Infact Rega, voornamelijk een platenspelermaker, heeft zojuist een geweldige cd-speler uitgebracht. Ik denk dat we in de toekomst duurdere CD-spelers zullen zien worden gemaakt voor de echte liefhebbers van kwalitatief klinkende muziek.

Shaun op 08 oktober 2019:

Zelfs met het verdwijnen van cd's maken fysieke albums een comeback via de vinylplaat. De verkoop zal dit jaar naar verwachting voor het eerst sinds 1985 de cd's overtreffen, waarbij een van de bestverkochte exemplaren dezelfde Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band is waar je het over had. Verdorie, Target heeft zojuist een ENORM Abbey Rd digitaal display geplaatst waarin reclame wordt gemaakt voor de 25-jarige heruitgave van Abbey Rd op hun elektronica-afdeling. Zelfs Walmart verkoop vinyl! De meeste Indie Rock, Electrinic Dance en Synth Pop die ik luister om fysieke releases op cd, cassette en vinyl aan te bieden, ook al staan ​​ze op kleine labels. Dus alle hoop is niet verloren vriend. Spelen op!!

Gitaar Gopher (auteur) op 25 augustus 2019:

Bedankt Wesman. Ik hou van mijn jeep. Ik wou dat het een cd-speler had! Ik heb een aantal cd's op mijn computer gekopieerd, maar het lijkt dwaas om dat alleen maar te moeten doen om ze op flashdrives of SD-kaarten te downloaden, zodat ik ze in mijn auto kan gebruiken. Ik zou de cd gewoon in het dashboard moeten kunnen schuiven, dangit!

Wesman Todd Shaw uit Kaufman, Texas op 24 augustus 2019:

Ik ben het ermee eens dat hier een probleem is. Maar tegelijkertijd heb ik nog steeds alle muziek die ik van Limewire heb gedownload op mijn Windows XP-computer, wat mijn eerste computer was.

Ik ben een grote fan van wat rare dingen. Veel van de bluegrass en country rock dingen waar ik van hou, ik heb er nooit torrents voor kunnen vinden. Neem bijvoorbeeld Gram Parsons. Iedereen weet wie Gram Parsons was. Hij was in The Byrds, toen dumpte hij ze om met Keith Richards te worden geladen, en hij nam een ​​overdosis, en zijn vrienden stalen zijn lijk, enz, enz.

Ja. Ik kan sommige van zijn spullen niet in digitaal formaat vinden. Ik heb nog AL mijn cd's. De helft van hen is echter weggegooid. Krassen en ze zullen overslaan en overslaan, ervan uitgaande dat iemand ze zelfs op een cd-speler wil beluisteren.

De laatste keer dat ik bij mijn jongere broer was, begon hij me cd's te overhandigen om mee te nemen. Hij geeft me deze grote mooie Stevie Ray Vaughan-discset. Het is echt cool omdat het wordt geleverd in een grotere verpakking met een beetje een boek erbij. Ik denk dat ik het naar mijn computer kan rippen. Ik heb een kleine goedkope oude cd-speler, en ik neem aan dat hij nog werkt.

Ik heb een terabyte externe schijf. Oh nee, het is niet eens halfvol, en muziek is niet het belangrijkste, want muziekbestanden zijn over het algemeen een stuk kleiner dan films. Ik heb er al over nagedacht om een ​​externe back-upschijf te krijgen om een ​​back-up van mijn back-up te maken.

Gefeliciteerd met de jeep. Ik kende dat gevoel van het krijgen van een gloednieuw, fancy vroom vroom-speelgoed. Ooit een uitgedoste Toyota Tacoma 4x4 gehad.

Gitaar Gopher (auteur) op 24 augustus 2019:

@Music Owner - Ik denk dat je gelijk hebt.

Muziek Eigenaar op 23 augustus 2019:

consumenten willen CDS, dit is strikt een ander controlemechanisme voor grote bedrijven

Dan op 11 augustus 2019:

Ik doe nog steeds maar cd's, maar het wordt steeds moeilijker. Steeds meer bands gaan "onafhankelijk" en publiceren hun eigen dingen soms alleen digitaal, of cd's zijn slechts in beperkte oplages, dus ik moet ze snel kopen. Maar ik ben in de 40, ik denk niet dat de jongere generaties zoveel om muziek en liveshows geven als mijn generatie en die van mijn ouders. Alles wat ik digitaal heb, is van de hoogste kwaliteit die ik kan krijgen, en ik bewaar meerdere back-ups (back-ups zijn tenslotte in het algemeen belangrijk).

BetaZed op 27 april 2019:

Als zowel een muziekliefhebber als een IT-professional, zeg ik dat je angst misplaatst is. Het internet bewaart alles. Ik denk niet dat fysieke formaten volledig zullen uitsterven (hoewel cd's dat wel kunnen). De meeste muziek zal beschikbaar worden gesteld op een of ander fysiek medium. Zelfs als dat niet zo is, zal muziek niet verloren gaan vanwege (en ik zeg het niet graag) het delen van bestanden (of piraterij als je dat liever hebt). Door het delen van bestanden en het strippen van Digital Restrictons Management (om de EFF te citeren) van digitale muziek, kan het veel langer blijven bestaan.

Toch vrees ik dat er al veel digital only muziek verloren is gegaan. Vele jaren geleden brachten sommige artiesten gratis nummers uit op MP3.com en later op music.download.com (en meer recentelijk jamendo). Die eerste twee zijn de weg van de dodo gegaan en door een bizar ongeluk is een groot deel van mijn verzameling van die sites verloren gegaan. Muziek van Drakonic en Enigma, Dingo Love Machine, en sommige die ik niet meer kan noemen, die ik nergens heb kunnen vinden (inclusief juridisch twijfelachtige bronnen). Dus je angst is niet helemaal verkeerd, maar het zijn eerder de kleine onafhankelijke artiesten die de platenindustrie mijden, die als eerste zullen verdwijnen.

Lisa op 28 november 2017:

Ik vond dit echt interessant om te lezen.

Gitaar Gopher (auteur) op 25 maart 2017:

Hallo chris. Ik denk niet dat ik dat punt heb gemist. Mijn punt is, door afhankelijk te zijn van digitale muziek, zelfs streaming, laat je een andere entiteit (zoals Spotify) bepalen waartoe je toegang hebt.

Je kunt zeker naar albums luisteren van bands die nog steeds populair zijn of op zijn minst een beetje populair zijn geweest, maar is "elk" album echt beschikbaar? Zelfs een obscuur genre, of een band waar niemand ooit van heeft gehoord die maar één album heeft uitgebracht?

Ik heb cd's in mijn verzameling die gewoonweg nergens meer verkrijgbaar zijn, behalve als ze te koop worden aangeboden door verzamelaars op een site als eBay. Kunnen we afhankelijk zijn van een streamingdienst om deze titels aan ons te blijven leveren? Of is het niet beter om de muziek te bezitten en die controle zelf te hebben?

Ik zou het prima vinden als vinyl zou blijven bestaan, zolang platenmaatschappijen nieuwe albums uitbrengen in een fysiek formaat. Ik ben bang dat als ze hiermee stoppen, er veel muziek verloren gaat. En ik kan helaas niet naar een plaat luisteren in mijn auto.

Bedankt voor je reactie op deze discussie! Ik denk dat je precies goed zit met de omschakeling naar streaming van downloads. Ik waardeer je gedachten enorm!

Chris op 24 maart 2017:

Je mist hier een belangrijk punt. Feit is dat steeds meer mensen niet eens een digitale kopie van muziek kopen. Ze streamen het. Ze hebben een account bij een streamingdienst als Spotify, en elk album dat ze leuk vinden is er. De hele tijd. Het maakt niet uit welk apparaat of computer ze gebruiken om in te loggen.

Toch ben ik het tot op zekere hoogte met je eens. CD's zijn dood. Daar is geen ontkomen aan en het is jammer dat fysieke kopieën van muziek uitsterven. Het maakt muziek meer wegwerpbaar en het resulterende verlies aan inkomsten omdat de fysieke verkoop is afgenomen, heeft platenmaatschappijen conservatiever gemaakt en minder bereid om risico's te nemen. Hierdoor is de kwaliteit en vooral de innovatie afgenomen.

Digitale downloads sterven echter ook uit. In de niet al te verre toekomst zal het idee om een ​​digitale kopie van muziek te kopen net zo ouderwets lijken als cassettes nu. Streaming zal het overnemen, zoals het nu al doet.

Er is één opmerkelijke uitzondering op de achteruitgang in het fysieke formaat - vinyl, dat op een grote manier terugkaatst.

Binnenkort zal iedereen muziek streamen, maar als je echt van een album houdt en het wilt kopen, krijg je het op vinyl. Dat zal het enige fysieke formaat zijn dat dit alles zal overleven, want dat is het formaat dat gewild is door enthousiaste audiofielen die bereid zijn te veel te betalen. Vinyl of streaming. Dat is de toekomst.

Grappig hoe het originele fysieke formaat alle formaten dreigt te overleven die hebben geprobeerd het te vervangen.

Paul B op 23 februari 2017:

Goed verhaal. Ik denk dat het grote probleem hier - en je hebt er enigszins op gezinspeeld - de muziek zelf is. Muziek is een wegwerpproduct geworden. Over 30-40 jaar zal niemand meer om een ​​Britney Spears-nummer geven, zoals bij A Day in the Life. Dus waarom zouden platenmaatschappijen / producenten zich druk maken over de kosten, als popconsumenten de mp3 naar de prullenbak slepen als ze het waardeloze nummer beu zijn. Consumenten behandelen muziek als een bederfelijke waar die gewoon bederft.

Appelliefhebber op 18 december 2016:

Ik weet het niet zeker, maar alle autoradio's in de PH zijn nog steeds geladen met een cd / dvd-speler, zelfs het bekende merk zoals Sony en enz. Probeer te kopen in Amazon, ik denk dat je kunt zien dat veel mensen nog steeds een muziekspeler met cd-rom kopen .

Gitaar Gopher (auteur) op 17 december 2016:

@Mike: Dat is gek! Op basis van de peiling in dit artikel, lijkt het erop dat 75% van de mensen nog steeds cd's koopt, dus ik weet niet waarom autobedrijven zo van plan zijn er vanaf te stappen.

Mike op 16 december 2016:

Iemand voor wie ik nieuw was bestelde een nieuwe Aston Martin met alle extra's als het op verzameling aankwam hij was geschokt geen cd-speler gemonteerd hij weigerde de levering ongeveer 15k later nieuwe console speciaal gemaakt en ja dat is nog een extra die nu in totaal 170.000 kost hij reed het weg ja waargebeurd verhaal

SAS op 03 augustus 2016:

Geweldig artikel! Ik ben het 100% met je eens wat betreft je observaties. Misschien zal er een soort evolutie zijn in het formaat van fysieke muziek, maar de tijd zal het leren. Met een andere opmerking, ik koop gewoon cd's en kopieer ze naar mijn PS3 en dat werkt voor mij!

Gitaar Gopher (auteur) op 16 mei 2016:

Bedankt Jef. Ik zie ook waarde in meer recente technologie.

Jeff Yelton op 15 mei 2016:

Dit is een GEWELDIG artikel en ik ben het eens met alles wat je zei over de fysieke aard van cd's, cassettes, albums, enz. Verdorie, ik heb nooit geconverteerd naar cd's!!! Ik speel mijn muziek nog steeds af op mijn cassettespeler of mijn platenspeler. Ik heb een harde schijf met ongeveer 3.000 nummers erop, dus ik heb een digitale versie van een deel van mijn bestaande fysieke verzameling, en ik heb daar andere nummers die ik niet op LP of cassette heb. En er is altijd youtube.

Bob (geen lichaam) Smith op 12 mei 2016:

Het was inzichtelijk. Ik vertelde Christina (mijn vrouw) over het artikel en ze vond de punten die hier naar voren werden gebracht erg interessant. En aangezien zij de Smart One in ons huishouden is, moet ik zeggen dat het artikel inderdaad zeer hoge cijfers heeft gekregen. hahaha

Gitaar Gopher (auteur) op 12 mei 2016:

Bedankt Stephanie! Ik denk dat dit een van die problemen is waarbij je het krijgt of niet. Je snapt het duidelijk!

Stephanie Ford op 11 mei 2016:

Fantastisch artikel! Ik ben het er van harte mee eens! Ik ben dol op mijn vinylcollectie en cd-collectie en ik ben nooit van plan ze weg te doen. Het is als een bibliotheek met fysieke kopieën van dingen die me gelukkig maken. Natuurlijk neemt het ruimte in beslag, maar het is mijn muziekbibliotheek, compleet met zijn fantastische illustraties, songteksten, ingevoegde posters enz. en ik ben er dol op.

Gitaar Gopher (auteur) op 11 mei 2016:

Bedankt geen lichaam. Het autogebeuren was precies wat me aan het denken zette. Ik kan leven zonder een cd-speler in mijn auto, maar de andere zaken baart mij veel zorgen.

Robert E Smith uit Rochester, New York op 10 mei 2016:

Ik had een auto nodig om mijn Saturn uit 2002 te vervangen. Ik en mijn vrouw gingen winkelen en ik vond een auto waar ik gewoon dol op ben. Maar helaas… er is geen cd-speler. Mijn vrouw schreeuwde bijna. Ze had niet gehoord dat cd-spelers uit de nieuwe auto's werden uitgefaseerd. Zoveel van haar levensstijl is het luisteren naar haar gospelmuziek (Fred Hammond en dergelijke) en de nieuwste rages die ze keer op keer wil spelen (zoals Prince sinds zijn dood keer op keer). Maar ik dwaal af… Op haar "opnieuw synchroniseren" van haar tablet of apparaat kost te veel tijd wanneer ze de nummers op volgorde heeft en dezelfde versies van dezelfde artiest elke keer dat ze door die ene geheugenstrook wandelt, zoals ze zo vaak doet . Ze heeft niet veel meer last van cd-spelers dan ik, maar ik hou van de realiteit van een herinnering in de hand om af en toe te bezoeken. Zelf ga ik met mijn kleine perfecte auto naar buiten en parkeer in het bos of onder een schaduwrijke boom en maak mijn muziek op mijn instrument, communicerend met de natuur (of misschien de natuur gek maken). Ik vond dit artikel geweldig en zal mijn vrouw ernaar verwijzen, zodat ze kan kijken naar de trends die mogelijk weer haar kant op komen. Bob.

PS Ik pin dit artikel op mijn Pinterest-bord, 'For Love of Music'.

Hoe de achteruitgang van de cd de muziek doodt